[vc_row curly_padding=”content-padding” css=”.vc_custom_1504195713546{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

WYSTAWANiedowidzenia

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”” el_class=”xtd-spacer”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”839″ img_size=”full” style=”xtd-shadow–normal-light” el_class=”xtd-offset-frame”][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-7″][vc_column_text]

Wystawa ukazuje prace Zdzisława Pacholskiego z trzech cykli, z różnych lat, które wyraziście odnoszą się do problemów percepcji wizualnej i wiarygodności medium fotografii. Tymi problemami artysta zajmował się już w latach 70., gdy uczestniczył w nurcie „fotografii ekspansywnej”, który wówczas w polskiej sztuce stanowił ważny segment sztuki postkonceptualnej.

Cykl Atrybuty – Rekwizyty, powstawał zasadniczo w latach 80. Te fotograficzne inscenizacje, dzięki wykorzystaniu prostych rekwizytów i graficznej przejrzystości, w lapidarny sposób wskazują na paradoksy ludzkich działań, demaskując miałkość dogmatycznych haseł i schematów myślenia.Wówczas te prace były odczytywane poprzez polityczny kontekst tego okresu, zwłaszcza że twórca brał udział w akcjach wyrażających protest środowiska artystycznego wobec skutków stanu wojennego i broniących niezależności sztuki. Ich wymowa jest jednak na tyle uniwersalna, że po tylu latach pozostają równie aktualne i nie wymagają historycznego komentarza. Deprecjonowanie jednostki postrzeganej poprzez kody ewidencji, pozorność hierarchii, fragmentaryczność percepcji czy ułomność pamięci, to problemy aktualne w każdym kontekście i czasie. Ich źródłem jest zadziwiająco trwała niezborność ludzkiego postrzegania oraz postępowania w świecie i wobec ludzi.

Kolejna grupa wystawionych prac należy do cyklu Heroizm widzenia. Powstawały one w latach 90., a ich specyficzna forma wynika z wizualizacji struktury cyfrowego zapisu fotografii. Chociaż wielu uważa, że ta ówczesna innowacja zmieniła zasadniczo charakter tego medium, to Pacholski wskazuje, że w każdym wariancie fotografii podstawą jest rejestrowanie światła odbitego od powierzchni przedmiotów, a to ma podobny potencjał dla pobudzania umysłu w kierunku wytwarzania skojarzeń z fizyczną realnością. Jednak ani mechanizm tych skojarzeń ani pojmowanie realności nie dają się jednoznacznie objaśnić i w tym właśnie leży sedno problemów z interpretowaniem fotografii. Dlatego Zdzisław Pacholski tak wytrwale drąży to zagadnienie, szukając wciąż nowych sposobów jego wyrażenia.

Potwierdza to praca „Obłoki pamięci” z 2012 r., gdzie na ciąg czterech reprodukcji archiwalnych fotografii naniósł fragmenty innych obrazów, zacierając tym samym partie tła. Działanie to wskazuje na skomplikowane relacje pomiędzy fotograficznymi dokumentacjami a pamięcią. Fotografie z jednej strony wspomagają pamięć, ale zamrożony w jakimś kadrze stan rzeczy nie odpowiada dynamicznej i napędzanej emocjami naturze pamięci. Tak więc w tej pracy manipulowanie tworzywem może wywołać skojarzenia nie tylko z formami pamięci (zmiennymi jak obłoki), ale też z faktem odrywania się ustalonych form fotografii od tropów istniejących w pamięci, co czyni je podatnymi na dowolne interpretacje. Z uwagi na to „Obłoki pamięci” stają się również refleksją nad informatycznym chaosem współczesności, który przytłacza nas obrazami o przypadkowym i niejasnym znaczeniu.

W najnowszym cyklu prac Rzeczywistość, która nie istnieje (2016-2017) Zdzisław Pacholski odnosi się ponownie do kwestii mechanizmów postrzegania i wiarygodności medium fotografii. Tytuł tego cyklu można rozumieć i tak, że kaźda fotografia odpowiada rzeczywistości tylko w sposób umowny, gdyż zapisuje zaledwie niektóre elementy wyrwane z ciągu złożonych procesów. Jest to więc obraz o walorach, które formalnie mają swoją autonomię, jednak faktycznie wartościowany jest on poprzez odniesienia do fizycznych realiów istnienia, zwłaszcza jeśli – tak jak tutaj – ma cechy bezpośredniej rejestracji. Niemniej zawsze możliwe są podejrzenia o manipulacje, tak częste dzisiaj przy możliwościach komputerowej obróbki. Autor zapewnia jednak, że te obrazy powstały wyłącznie w momencie fotografowania, a nie jako skutek późniejszych zabiegów. Dodaje przy okazji, że jego strategia jest sprzeciwem wobec łatwości „fotografii komputerowej”, która skłania do bezrefleksyjnych procedur, uwalniającą kiczowatą estetykę w niespotykanej dotąd skali. Rozbudzona wiara w moc technologii tłumi zdolność oceny naturalnej sfery widzenia i związanego z nią stanu umysłu. Przeciwstawiając się temu, artysta wskazuje na walory podstawowych procedur fotografii, które ujawniają zarówno nasze zasadnicze intencje wobec świata, jak też ich zagadkowe uwarunkowania.

Zdzisław Pacholski, ur. 1947 w Osiekach k. Koszalina, artysta fotograf i kreator wydarzeń artystycznych. Inicjator i organizator wystaw w kraju i za granicą promujących polską sztukę. Działacz kultury niezależnej w czasie stanu wojennego (po 13.12.1981). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1977 r i jego Rady Artystycznej w latach 1978-1994. Członek honorowy niemieckiego stowarzyszenia twórczego Walbergener Kreis. Mieszka w Koszalinie.

Kurator: Adam Sobota
Mecenat: Cezary Przybylski — Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Projekt dofinansowany jest ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Patroni medialni: DOKiS.pl, Miesięcznik Odra, Pismo Artystyczne Format, Quart Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio Ram, TVP 3 Wrocław, Miesięcznik Ziemia Kłodzka[/vc_column_text][vc_row_inner gap=”35″][vc_column_inner][vc_gallery interval=”0″ images=”848,849,850,851,852,853,854,855,856,857,858,859,860,861,862,863,864,865,866,867,868,869,870,871,872,873,874,875,876,877,878″ img_size=”medium”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row curly_padding=”content-padding” css=”.vc_custom_1504195713546{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Obrazy

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”” el_class=”xtd-spacer”][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”839″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-3″][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle” curly_padding=”content-padding-lg” css=”.vc_custom_1504536626860{padding-top: 2rem !important;}”][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-3″][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1″][vc_single_image image=”840″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”841″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-3″][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle” curly_padding=”content-padding-lg” css=”.vc_custom_1504536626860{padding-top: 2rem !important;}”][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-3″][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1″][vc_single_image image=”842″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”843″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-3″][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle” curly_padding=”content-padding-lg” css=”.vc_custom_1504536626860{padding-top: 2rem !important;}”][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-3″][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1″][vc_single_image image=”844″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”845″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-3″][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle” curly_padding=”content-padding-lg” css=”.vc_custom_1504536626860{padding-top: 2rem !important;}”][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-3″][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1″][vc_single_image image=”846″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”35″ content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”847″ img_size=”full” alignment=”center” style=”xtd-shadow–normal-normal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-lg-offset-1 vc_col-lg-3″][/vc_column][/vc_row]