
16.04.2025
ODBICIA W CZERNI: MING SMITH I LIZ JOHNSON ARTHUR
Na czwarty wykład z serii FOTOSTORIE zapraszamy w środę 16 kwietnia o godz. 18.00. Tym razem tematem spotkania będą Afroamerykańskie fotografki, które łamały dominujące narracje i stereotypy.
W 1963 roku Roy DeCarava założył Kamoinge Workshop – kolektyw artystyczny skupiający afroamerykańskich fotografów, który stanowił odpowiedź na marginalizację czarnoskórych artystów w amerykańskim świecie sztuki. Kamoinge stało się kluczowym punktem w historii amerykańskiej fotografii, nie tylko wspierając indywidualny głos artystów, ale także stając się symbolem dążenia do uznania, sprawiedliwości społecznej oraz równości w obrębie sztuki.
Wśród członków Kamoinge, szczególne miejsce zajmowała Ming Smith, jedyna kobieta w tym kolektywie. Jej twórczość wyróżniała się nie tylko techniczną biegłością, ale też głęboką refleksją nad rolą fotografii w przekazywaniu osobistych historii. Smith, łącząc elementy dokumentalne z artystycznymi, tworzyła obrazy, które przekraczały granice tradycyjnego reportażu. Jej prace nie były tylko dokumentacją – tworzyły subtelne opowieści o codziennym życiu. Jej pełne emocji i głębokiego zaangażowania zdjęcia wykraczają poza schematyczne przedstawienia Afroamerykanów w sztuce.
Sylwetka Smith będzie punktem wyjścia do rozmowy o wybranych Afroamerykańskich fotografkach takich jak Liz Johnson Artur, której fotografie celebrują tożsamość i kulturę czarnoskórej diaspory, oraz Carrie Mae Weems, która w swoich pracach łączy fotografię z performansem, badając kwestie rasy, płci i historii. Analizując ich twórczość skupimy się na tym, jak te artystki zmieniają oblicze fotografii, wprowadzając nowe narracje i alternatywne reprezentacje doświadczeń czarnoskórej społeczności.
PROWADZENIE:
Aleksandra Szwedo – historyczka sztuki, kuratorka i badaczka fotografii, specjalizująca się w historii kobiet w tej dziedzinie oraz alternatywnych narracjach fotograficznych. Autorka cykli wykładowych „One. Historie fotografek” oraz „Photo Brut. Fotografia na krawędzi”. Jako adiunktka w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, bada zmiany w postrzeganiu fotografii, od dokumentacyjnego medium po narzędzie feministycznej ekspresji, szczególnie w kontekście selfie feminizmu. Jej badania i działalność kuratorska mają na celu odkrywanie i promowanie twórczości kobiet, które w historii fotografii zostały marginalizowane lub ignorowane.
Aleksandra Szwedo – historyczka sztuki, kuratorka i badaczka fotografii, specjalizująca się w historii kobiet w tej dziedzinie oraz alternatywnych narracjach fotograficznych. Autorka cykli wykładowych „One. Historie fotografek” oraz „Photo Brut. Fotografia na krawędzi”. Jako adiunktka w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, bada zmiany w postrzeganiu fotografii, od dokumentacyjnego medium po narzędzie feministycznej ekspresji, szczególnie w kontekście selfie feminizmu. Jej badania i działalność kuratorska mają na celu odkrywanie i promowanie twórczości kobiet, które w historii fotografii zostały marginalizowane lub ignorowane.
Wstęp jest bezpłatny.