
12.03.2025
FOTOGRAFKA NA WOJNIE
Fotografia wojenna od swoich początków była ściśle związana z męską narracją, koncentrującą się na bitwach, heroizmie i militarnej rywalizacji. Tradycyjny obraz wojny podkreślał siłę, dominację i brutalność, ukazując ją jako pole męskiej odwagi i wielkich wydarzeń historycznych.
W środę 12 marca Aleksandra Szwedo na kolejnym wykładzie z cyklu FOTOSTORIE opowie o tym, jak fotografki wojenne wniosły do tej narracji unikalną perspektywę, ukazując wojnę w bardziej intymny, ludzki sposób. Dzięki wrażliwości, empatii i zdolności uchwycenia subtelnych emocji, ich prace koncentrują się na cierpieniu cywilów, kobiet, dzieci i żołnierzy, ukazując wojenną rzeczywistość w osobistym wymiarze. Wojna staje się nie tylko przestrzenią zniszczeń i walk, ale także miejscem codziennych tragedii, lęków i nadziei.
Fotografki takie jak Lee Miller, Gerda Taro czy Susan Meiselas, zamiast podkreślać spektakularne zwycięstwa, ukazują niejednoznaczność konfliktu – chwile, które pozostają poza głównym nurtem narracji, a które pozwalają dostrzec wojnę w zupełnie nowym świetle. Ich prace, koncentrując się na ofiarach i nieoczywistych momentach codziennego życia, nadają wojnie głębszy, ludzki wymiar.
Podczas wykładu przyjrzymy się historii fotografii wojennej, odkrywając, jak kobiety zmieniały oblicza tych dramatycznych narracji. Omówimy zarówno losy legendarnych postaci, jak i mniej znanych artystek, takich jak Nino Djordjadze – pierwszej gruzińskiej fotografki wojennej, oraz francuskich fotoreporterek Catherine Leroy i Françoise Demulder, które dokumentowały wojnę w Wietnamie.
Wykład po raz kolejny poprowadzi Aleksandra Szwedo – historyczka sztuki, kuratorka i badaczka fotografii, specjalizująca się w historii kobiet w tej dziedzinie oraz alternatywnych narracjach fotograficznych, autorka cykli wykładowych „One. Historie fotografek” oraz „Photo Brut. Fotografia na krawędzi”.
środa 12.03, godz. 18.00
Wstęp wolny