29.01.2025
FOTOSTORIE #1
W tym roku rozpoczynamy serię wykładów o fotografii jako medium, które nie tylko dokumentuje, ale także tworzy, przekształca i wyzwala. Skupimy się na jej roli jako narzędzia wyrazu politycznych, społecznych i feministycznych przekonań, a także na sposobach, w jakie kobiety-fotografki na całym świecie, mimo licznych ograniczeń, używają tego medium do opowiadania własnych historii.
Zapraszamy do odkrywania alternatywnych, często zapomnianych historii fotografii, które wykraczają poza dominujące narracje. Przyjrzymy się artystkom, których twórczość pochodzi z odległych i z pozoru różniących się od siebie miejsc – takich jak Gruzja, Japonia czy Iran – ale które zmagały się z podobnymi wyzwaniami. Będziemy rozmawiać o tym, jak fotografia staje się sposobem na opowiedzenie o pamięci, stracie, wygnaniu, buncie i nadziei, i jak w rękach fotografów przekształca się w formę artystycznego krzyku, który daje głos tym, którzy zostali wykluczeni z mainstreamowych narracji.
Pierwszy z serii wykładów poświęcony będzie Nan Goldin, jednej z kluczowych artystek współczesnej fotografii, której twórczość miała znaczący wpływ na kształtowanie współczesnych dyskusji o ciele, intymności i emocjach w sztuce. Okrzyknięta w 2023 roku najbardziej wpływową postacią sztuki współczesnej, zrewolucjonizowała sposób postrzegania dokumentacji życia prywatnego i społecznego, zmuszając świat sztuki do ponownego przemyślenia granic prywatności, voyeuryzmu i etyki. W wykładzie przyjrzymy się kluczowym pracom Goldin, takim jak „The Ballad of Sexual Dependency”, które uchwyciły brutalne, a jednocześnie intymne momenty z życia artystki i jej bliskich, balansując na granicy dokumentu i artystycznej kreacji.
Jej fotografie, pełne szczerości i odwagi, stawiają pytania o to, jak dokumentowanie ludzkich doświadczeń wpływa na nasze rozumienie tożsamości, ciała i relacji międzyludzkich. W świecie, gdzie granice między intymnością a publicznością stają się coraz bardziej płynne, twórczość Goldin nieustannie prowokuje do zastanowienia się nad tym, co naprawdę zasługuje na ujawnienie, a co pozostaje w cieniu naszej prywatności.
PROWADZENIE:
Aleksandra Szwedo – historyczka sztuki, kuratorka i badaczka fotografii, specjalizująca się w historii kobiet w tej dziedzinie oraz alternatywnych narracjach fotograficznych. Autorka cykli wykładowych „One. Historie fotografek” oraz „Photo Brut. Fotografia na krawędzi”. Jako adiunktka w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, bada zmiany w postrzeganiu fotografii, od dokumentacyjnego medium po narzędzie feministycznej ekspresji, szczególnie w kontekście selfie feminizmu. Jej badania i działalność kuratorska mają na celu odkrywanie i promowanie twórczości kobiet, które w historii fotografii zostały marginalizowane lub ignorowane.
Aleksandra Szwedo – historyczka sztuki, kuratorka i badaczka fotografii, specjalizująca się w historii kobiet w tej dziedzinie oraz alternatywnych narracjach fotograficznych. Autorka cykli wykładowych „One. Historie fotografek” oraz „Photo Brut. Fotografia na krawędzi”. Jako adiunktka w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, bada zmiany w postrzeganiu fotografii, od dokumentacyjnego medium po narzędzie feministycznej ekspresji, szczególnie w kontekście selfie feminizmu. Jej badania i działalność kuratorska mają na celu odkrywanie i promowanie twórczości kobiet, które w historii fotografii zostały marginalizowane lub ignorowane.
FOTOSTORIE #1
środa 29.01.2025
godz. 18.00
Wstęp bezpłatny!