17.07.2024
Witold Kanicki „Fotorealizm PRLu: o motoryzacji w kulturze społeczeństwa ORWO”
Amatorska i profesjonalna praktyka fotograficzna czasów PRL-u znacząco różniła się od kultury fotograficznej uprawianej po zachodniej stronie żelaznej kurtyny. Ilościowe i jakościowe odmienności przypominają również przepaść pomiędzy samochodową kulturą USA i Polski czasów komunistycznych. A jednak samochody pojawiały się na zdjęciach polskich amatorów i artystów tamtych czasów. Wykład Witolda Kanickiego skupiał się będzie na ciekawych przypadkach zderzeń, pomiędzy fotografią i motoryzacją w czasach PRLu. Nie bez znaczenia okażą się takie zjawiska jak chociażby rzadko uprawiana wtedy fotografia kolorowa, polaroidy czy też malarski hiperrealizm, który – pomimo niepoprawności politycznej – wpływał na twórczość niektórych polskich twórców lat 70. I 80.
Witold Kanicki (ur. 1979) jest doktorem historii sztuki, adiunktem na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014-2020 wykładał gościnnie w Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Jest niezależnym krytykiem i kuratorem, autorem kilkudziesięciu tekstów o sztuce i fotografii, publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Fotografia”, „Artluka”, „Exitu”. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria się pod tytułem „Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej” w 2016 roku. W marcu 2022 ukazała się jego książka „Wacław Nowak: Polaroid – fotografia z importu” (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydawnictwo Wolno). W zeszłym roku opublikował (wraz Dorotą Łuczak i Maciejem Szymanowiczem) antologię polskich tekstów poświęconych fotografii („Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii, 1839-1989”, Poznań 2021). Obecnie kontynuuje badania nad historią fotografii natychmiastowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL.
Środa 17 lipca, godz. 18:00
Wstęp na spotkanie jest bezpłatny!